SMEs’ competitiveness and international trade in the era of Global Value Chains (GVCs) in Tanzania: An assessment and future challenges
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Lwesya, FrancisPublication date
2021Publisher
AECA (Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas)Universidad Politécnica de Cartagena
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Lwesya, F. (2021). SMEs’ competitiveness and international trade in the era of Global Value Chains (GVCs) in Tanzania: An assessment and future challenges. Small Business International Review, 5(1), e325. https://doi.org/10.26784/sbir.v5i1.325Keywords
SMEsGlobal value chain (GVC)
Trade policies
International trade
SMEs competitiveness
PYMEs
Cadenas globales de valor (GVC)
Políticas comerciales
Comercio internacional
Competitividad de las PYMEs
Localization
Abstract
[ENG] International trade continues to play a crucial role in economic transformation in African countries. The rise of Global Value Chains (GVCs) presents opportunities through which international trade can be effectively conducted. GVCs facilitate organization of trade, international production and investment by locating different stages of production process across varied countries. This presents opportunities to integrate Small and Medium Enterprises (SMEs) into global trading systems but also may generate challenges particularly to resource constrained SMEs. Reviewing the challenges for the participation in international trade and possible integration into GVCs by Tanzania’s SMEs, the results show that the major challenges for SMEs internationalization are international marketing related constraints and global competition (69%), supply side constraints (56%), unfriendly investment climate (50%) and financial constraints (37.5%). As such, the role of trade policies remains critical ... [SPA] El comercio internacional sigue desempeñando un papel crucial en la transformación económica de los países africanos. El auge de las cadenas globales de valor (GVCs) ofrece oportunidades para llevar a cabo el comercio internacional de forma más eficaz. Las GVCs facilitan la organización del comercio, la producción global y la inversión al situar las diferentes etapas del proceso de producción en diferentes países. Esto presenta oportunidades para integrar a las pequeñas y medianas empresas (PYMEs) en los sistemas de comercio mundial, pero también puede generar desafíos, especialmente para las PYMEs con recursos limitados. Al revisar los retos para la participación en el comercio internacional y la posible integración en las GVCs por parte de las PYMEs de Tanzania, los resultados muestran que los principales retos para la internacionalización de las PYMEs son las limitaciones relacionadas con el marketing internacional y la competencia global (69%), las limitaciones del lado de la ...
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