Show simple item record

dc.contributor.authorAlhama Manteca, Iván 
dc.contributor.authorOrtiz García, Pablo 
dc.date.accessioned2021-07-26T08:01:16Z
dc.date.available2021-07-26T08:01:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationALHAMA MANTECA, Iván y ORTIZ GARCÍA, Pablo. Design of seepage flow virtual laboratory tests in the discipline of Soil mechanics. An alternative proposal with multiple teaching advantages. En: II Congreso Internacional de Innovación Docente: libro de actas, Murcia de 20-21 de febrero de 2014. [s.l.] : Campus Mare Nostrum, 2014. p. 510-519es_ES
dc.description.abstract[ENG] The characteristics of the laboratory or field tests, to be developed by the students, in disciplines of technical carriers such as Mines and Civil Engineering are qualitatively and quantitatively different that those related to basic disciplines such as Physics, Chemistry or Graphical Representation. However, these are quite fundamental for a complete formation of the students in order to complement their theoretical teaching; the practical e experience acquired by the engineer in laboratory and field is quite essential for their professional future. The drawing up virtual laboratory tests, always as alternative to real tests, when they are correctly carried out with well-established aims, can suppose an interesting solution since they offer a large number of advantages. In this work the experience of making up a didactical unity of a virtual laboratory test, on the issue of flow networks in the discipline of Geothenics, bring together the subjects that the students must know about the matter. To this end a suitable code is developed that goes further the flow network construction. The virtual test also contains complementary and optional exercises, with auto-evaluative character, that students must fit in their own computer for the compliance of all the subjects. [SPA] Las prácticas de laboratorio en asignaturas propias de disciplinas de especialidad en carreras de ingeniería tienen ciertas características que las diferencian cualitativa y cuantitativamente de otras pertenecientes a asignaturas comunes como la Física, la Química o la Expresión Gráfica. Sin embargo, una formación profesional correcta requiere obviamente la asistencia a laboratorios reales e incluso al campo para completar la formación teórica que se imparte en clases de teoría y problemas. La elaboración de prácticas, siempre alternativas, de carácter virtual, cuando se programan con objetivos bien definidos, puede representar una solución interesante que tiene múltiples ventajas. En este trabajo se presenta una experiencia consistente en la elaboración de una unidad didáctica de prácticas de laboratorio virtual en la temática de redes de flujo, dentro de la asignatura de Geotecnia de las carreras de Ingeniería de Caminos e Ingeniería de Minas, que aglutina los objetivos que el alumno debe conocer sobre la materia. Para ello se usa un código propio, desarrollado a este fin, que transciende de la propia elaboración de la red, autoevaluativo y con propuestas complementarias y opcionales que el alumno debe completar como trabajo individual.es_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherCampus Mare Nostrumes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.titleDesign of seepage flow virtual laboratory tests in the discipline of Soil mechanics. An alternative proposal with multiple teaching advantageses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectes_ES
dc.subjectVirtual teachinges_ES
dc.subjectLaboratory testses_ES
dc.subjectSoftware developmentes_ES
dc.subjectAutoevaluative practical testses_ES
dc.subjectEnseñanza virtuales_ES
dc.subjectPrácticas de laboratorioes_ES
dc.subjectDesarrollo de Softwarees_ES
dc.subjectPruebas prácticas de autoevaluaciónes_ES
dc.subject.otherIngeniería del Terrenoes_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10317/9683
dc.identifier.urlhttps://www.um.es/web/innovacion/noticias/jornadas/ii-congreso-internacional-de-innovacion-docente/
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes_ES


Files in this item

untranslated

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España