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La web 2.0 en las empresas agroalimentarias: un modelo explicativo de sus antecedentes y consecuencias

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2017-05
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Editorial
Erasmo Isidro López Becerra
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Resumen
[SPA] El objetivo general de esta tesis es generar conocimiento acerca del proceso de adopción de TIC en el sector agroalimentario español. Concretamente, de las distintas herramientas Web que ofrece Internet (sitios web, medios sociales, cloud computing y comercio electrónico), y de las que convergen con su uso (terminales y dispositivos móviles), creadas en el ámbito de la Web 2.0. Para ello, en esta tesis se plantea un marco analítico que permite abordar el análisis de los antecedentes y consecuencias de la adopción y difusión de herramientas Web tanto desde un punto de vista estático como dinámico. En este contexto, con la información obtenida de una encuesta realizada a 219 empresas del sector agroalimentario español se analizan, en primer lugar, los antecedentes de la adopción de herramientas Web, a través del análisis de duración (análisis dinámico), y los antecedentes de su intensidad de uso mediante modelos Tobit (análisis estático). En segundo lugar, se analizan las consecuencias de la difusión de las distintas herramientas Web mediante el uso de modelos logísticos de difusión (análisis dinámico), y las consecuencias de su uso por medio de modelos de ecuaciones estructurales (análisis estático). La importancia de este análisis radica en contribuir a incrementar la literatura relacionada con la adopción de TIC en el sector agroalimentario, en el que resulta difícil encontrar información desagregada y actualizada relacionada con el uso de TIC. Además, los resultados de esta investigación son importantes ya que proporcionan las pautas que ha seguido la adopción y difusión de estas tecnologías, información que resulta de utilidad para tomar decisiones dirigidas a impulsar estrategias de innovación que fomenten el uso de herramientas Web en este sector. [ENG] The general objective of this thesis is to generate knowledge about the ICT adoption process in the Spanish agri-food sector. Specifically, the different Web tools offered by the Internet (websites, social media, cloud computing and e-commerce), and those that converge with their use (terminals and mobile devices), created in the Web 2.0 environment. To this end, this thesis proposes an analytical framework that allows the analysis of the background and consequences of the adoption and dissemination of Web tools from both a static and dynamic point of view.In this context, with the information obtained from a survey of 219 companies in the Spanish agri-food sector, the background of the adoption of Web tools is analyzed, through of duration analysis (dynamic analysis), and the background of its intensity of use using Tobit models (static analysis). Secondly, the consequences of the dissemination of the different Web tools are analyzed by using logistical diffusion models (dynamic analysis), and the consequences of their use by means of structural equation models (static analysis).The importance of this analysis is to contribute to increasing the literature related to the adoption of ICTs in the agri-food sector, where it is difficult to find disaggregated and updated information related to the use of ICTs. In addition, the results of this research are important because they provide the guidelines followed by the adoption and dissemination of these technologies, information that is useful for making decisions aimed at promoting innovation strategies that encourage the use of Web tools in this sector.
[ENG] The general objective of this thesis is to generate knowledge about the ICT adoption process in the Spanish agri-food sector. Specifically, the different Web tools offered by the Internet (websites, social media, cloud computing and e-commerce), and those that converge with their use (terminals and mobile devices), created in the Web 2.0 environment. To this end, this thesis proposes an analytical framework that allows the analysis of the background and consequences of the adoption and dissemination of Web tools from both a static and dynamic point of view.In this context, with the information obtained from a survey of 219 companies in the Spanish agri-food sector, the background of the adoption of Web tools is analyzed, through of duration analysis (dynamic analysis), and the background of its intensity of use using Tobit models (static analysis). Secondly, the consequences of the dissemination of the different Web tools are analyzed by using logistical diffusion models (dynamic analysis), and the consequences of their use by means of structural equation models (static analysis).The importance of this analysis is to contribute to increasing the literature related to the adoption of ICTs in the agri-food sector, where it is difficult to find disaggregated and updated information related to the use of ICTs. In addition, the results of this research are important because they provide the guidelines followed by the adoption and dissemination of these technologies, information that is useful for making decisions aimed at promoting innovation strategies that encourage the use of Web tools in this sector.
Descripción
Palabras clave
Innovación tecnológica, Sector de agricultura silvicultura ganadería y pesca, Investigación operativa en la empresa, Diseño y componentes de sistemas de información
Cita bibliográfica
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