%0 Journal Article %A Alhama Manteca, Iván %A Ortiz García, Pablo %T Design of seepage flow virtual laboratory tests in the discipline of Soil mechanics. An alternative proposal with multiple teaching advantages %D 2014 %U http://hdl.handle.net/10317/9683 %X [ENG] The characteristics of the laboratory or field tests, to be developed by the students, in disciplines of technical carriers such as Mines and Civil Engineering are qualitatively and quantitatively different that those related to basic disciplines such as Physics, Chemistry or Graphical Representation. However, these are quite fundamental for a complete formation of the students in order to complement their theoretical teaching; the practical e experience acquired by the engineer in laboratory and field is quite essential for their professional future. The drawing up virtual laboratory tests, always as alternative to real tests, when they are correctly carried out with well-established aims, can suppose an interesting solution since they offer a large number of advantages. In this work the experience of making up a didactical unity of a virtual laboratory test, on the issue of flow networks in the discipline of Geothenics, bring together the subjects that the students must know about the matter. To this end a suitable code is developed that goes further the flow network construction. The virtual test also contains complementary and optional exercises, with auto-evaluative character, that students must fit in their own computer for the compliance of all the subjects. [SPA] Las prácticas de laboratorio en asignaturas propias de disciplinas de especialidad en carreras de ingeniería tienen ciertas características que las diferencian cualitativa y cuantitativamente de otras pertenecientes a asignaturas comunes como la Física, la Química o la Expresión Gráfica. Sin embargo, una formación profesional correcta requiere obviamente la asistencia a laboratorios reales e incluso al campo para completar la formación teórica que se imparte en clases de teoría y problemas. La elaboración de prácticas, siempre alternativas, de carácter virtual, cuando se programan con objetivos bien definidos, puede representar una solución interesante que tiene múltiples ventajas. En este trabajo se presenta una experiencia consistente en la elaboración de una unidad didáctica de prácticas de laboratorio virtual en la temática de redes de flujo, dentro de la asignatura de Geotecnia de las carreras de Ingeniería de Caminos e Ingeniería de Minas, que aglutina los objetivos que el alumno debe conocer sobre la materia. Para ello se usa un código propio, desarrollado a este fin, que transciende de la propia elaboración de la red, autoevaluativo y con propuestas complementarias y opcionales que el alumno debe completar como trabajo individual. %K Virtual teaching %K Laboratory tests %K Software development %K Autoevaluative practical tests %K Enseñanza virtual %K Prácticas de laboratorio %K Desarrollo de Software %K Pruebas prácticas de autoevaluación %K Ingeniería del Terreno %K 5312.04 Educación %~ GOEDOC, SUB GOETTINGEN