%0 Journal Article %A Gil Salmerón, Antonio Miguel %T The relationship of CSR and the business profit: can the most responsible companies be more profitable? %D 2016 %@ 2255-078X %U http://hdl.handle.net/10317/5951 %X [ESP] La persistente crisis financiera y los recientes casos de corrupción que sufre España han quebrantado la confianza de una sociedad que exige con más contundencia una gestión ética, responsable y sostenible de las organizaciones, que no son ajenas a los problemas del entorno. Los efectos de la globalización, la introducción de la tecnoestructura como modelo de gestión, los avances tecnológicos y los cambios socioeconómicos han reconfigurado el sistema cultural, de dirección y de propiedad de la empresa actual, a la que se le transfiere la responsabilidad de combinar crecimiento y competitividad con desarrollo social y mejora del medio ambiente. Pero, ¿ganan más las compañías más responsables? La introducción de la RSC en la cultura organizacional de las empresas interviene como un vector que acelera la rentabilidad económica de las compañías que la aplican, que tienden a ganar más cuanto mayor es el nivel de RSC utilizado. Estas conclusiones se determinan a partir de un análisis de regresión lineal que compara el ROA –rentabilidad sobre activos– con los niveles de RSC que tienen las cien empresas con mayores niveles de sostenibilidad que operan en España, según el ranking que publicó en 2014 el Monitor Empresarial de Reputación Corporativa (MERCO). [ENG] Persistent financial crisis and the cases of corruption afflicting Spain have broken the trust of society that forcefully demands an ethical, responsible and sustainable management of organizations, which are not immune to environmental problems. The effects of globalization, the introduction of tecnoestructura as a management model, technological and socio-economic changes have reshaped the cultural, management and ownership system of the current company, the company nowadays is transferred the responsibility to combine growth and competitiveness with social development and environmental improvement. This reconfiguration of business management model is implemented with the introduction of Corporate Social Responsibility (CSR) in the strategic plans of the companies with the purpose of achieving a competitive advantage. The question is: can the most responsible companies be more profitable? The introduction of CSR in the organizational culture of the companies involved as a vector, accelerates the profitability of the companies that apply it: the higher level of CSR used, the more profitable the companies are. These conclusions are determined from a linear regression analysis comparing the ROA –return on assets– to CSR levels in a hundred companies with higher levels of sustainability that operate in Spain, according to a survey published in 2014 by the Monitor business Corporate Reputation (Merco). %K Responsabilidad Social Corporativa (RSC) %K Ética %K Sostenibilidad %K Responsable %K ROA %K Corporate Social Responsibility (CSR) %K Ethics %K Sustainability %K Responsible %K 5311 Organización y Dirección de Empresas %~ GOEDOC, SUB GOETTINGEN